Dit boek kritiseert de idealistische opvoedingstheorieën. Het pleit voor een pedagogiek die meer rekening houdt met de materiële en maatschappelijke omstandigheden van kinderen en hun opvoeders. De 18e eeuwse filosofen van de Verlichting hebben het kind als Kind ontdekt, ze gaven het een eigen kinderwereld, gescheiden van de zorgen van volwassenen, een ‘Jeugdland’. Maar dit Jeugdland heeft naast zijn verworvenheden (afschaffing van de kinderarbeid e.d.) ook een keerzijde: het kind werd ‘om bestwil’ afgeschermd van de maatschappelijke werkelijkheid, ontheven van zijn eigen verantwoordelijkheid. Kinderen werden voortaan grootgebracht door ze klein te houden. Toch werden (en worden) kinderen evenzeer als volwassenen geconfronteerd met wereldoorlogen, economische crises, milieuproblemen en de desintegratie van huwelijk en gezin. Kleingehouden als ze zijn, zijn ze daar niet op voorbereid. Een deel vlucht in drugs, sekten en zelfmoord. Een deel keert zich tegen de bestaande orde met een tegencultuur. De ‘skeptische generatie’ van de jaren 50 werd gevolgd door de ‘utopische 60-ers’: de ‘uitgestelde generatie’ van de welvaartsstraat maakte plaats voor de ‘overbodige generatie’ van de grote werkloosheid, de ‘vaderloze maatschappij’ van het anti-autoritaire tijdperk is overgegaan in de ‘kinderloze samenleving’ van het doem-denken. Deze stormachtige ontwikkeling eist diepgaande bezinning van ieder die pedagogisch bezig is.
Boekinformatie
Schrijver: Lea Dasberg
Titel: Grootbrengen door kleinhouden als historisch verschijnsel
Uitgeverij: Boom
Jaartal: 1986, 11e druk (1e druk 1975)
Bladzijden:204
Genre: non-fictie
Leeftijd: 18+
Koop een boek
De leukste plek om een boek te kopen is een (kinder)boekwinkel. Als je toch online wilt kopen doe dat dan via Libris of bol.com en ondersteun mijn website.
Over het boek
- Ik heb dit boek in augustus 2007 gekocht bij een kringloopwinkel.