Er is orde!
Het is me gelukt om mijn bureau op te ruimen en stapels papier weg te gooien. Als je her en der op kleine papiertjes ideeën hebt staan voor je studie en/of stage wordt het er niet overzichtelijker op. Nu zometeen nog even een doekje over het bureau halen om het stof weg te vegen en dan kan ik weer aan de slag.
Voor vanmiddag ben ik van plan om te lezen over verschillende onderwijsvisies, zodat ik vanavond, als we op de Pabo met ons groepje de onderwijsvisie van onze op te richten school gaan bespreken, een mening heb. Ik ga me voor het schoolplan verdiepen in onderwijsmethoden en leermaterialen, met de nadruk op de onderbouw omdat we daar dit semester mee bezig zijn.
Als ik dan nog tijd over heb vanmiddag wil ik ook nog informatie gaan lezen over basisontwikkeling (onder andere in het boek Basisontwikkeling in de de onderbouw). Basisontwikkeling wordt voornamelijk gebruikt in de onderbouw en is gebaseerd op de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs. De kern van het onderwijs zijn betekenisvolle en ontwikkelingsbevorderende activiteiten (spel- en constructieve activiteiten, gesprekken, lees- schrijf- en reken/wiskunde-activiteiten) gegroepeerd rond een thema. De kinderen kiezen hun eigen activiteiten en de leerkracht probeert door meepraten en meespelen de kinderen een stapje verder in hun ontwikkeling te helpen, bijvoorbeeld door in een winkeltje te vragen om een kassabon. De kinderen moeten dit dan ter plekke oplossen en maken en merken dat er meer activiteiten horen bij een winkeltje. Basisontwikkeling is de visie op onderwijs in de onderbouw die door de pabo wordt ondersteund. Komt mij goed uit, want op de school waar ik stage ga lopen wordt ontwikkelingsgericht gewerkt en ik kan mijn pabokennis dus goed gebruiken.
Dit bericht is oorspronkelijk geplaatst op tantetil.vkblog.nl op 23 februari 2006