Geen bestelprobleem

affiche Filmfestival Rotterdam 2008Afgelopen donderdag zat het programma van het Filmfestival Rotterdam weer bij de krant. Na mijn ontbijt bij de filmbeschrijvingen alle films aangekruist die op zondag vertoond worden. ‘s Avonds de beschrijvingen doorgelezen en aangegeven wat mij interessant leek. Gisteravond heeft C. naar het lijstje gekeken en daar de films aangekruisd die hem interessant lijken. En dan komt het moeilijke deel!

Eerst moet er in het schema aangegeven worden welke films we allebei leuk vinden. Dan kijken of er een logisch schema te maken valt waarin we, verdeeld over de dag, drie films kunnen kijken. Er blijken altijd meerdere films in een bepaald tijdblok te vallen. Deze films moeten we dan in een keuzevolgorde zetten. Dat is handig voor het bestellen van de kaartjes.

Vanmorgen zette ik rond 9 uur de laptop aan en ging alvast op de website van het Filmfestival kijken. We weten inmiddels dat het altijd vreselijk druk is op de website en dat je de hele dag bezig kunt zijn om eindelijk kaartjes te kunnen bestellen. Ik begon alvast met het zoeken naar onze eerstekeus films. Dat ging allemaal voorspoedig en voordat ik het wist had ik, om vijf over negen (!) de kaartjes voor onze drie films besteld. Ik was helemaal verbaasd!

De website gaf geen mededelingen zoals ‘het is te druk, probeer het later nog eens’. Heerlijk! Eindelijk hebben ze een goede applicatie die de toeloop van bestellende mensen aan kan.

 

Nu nog een weekje wachten en dan heerlijk films kijken

Girl sparks
Ishii Yuya, Japan 2007
Al snel wordt duidelijk dat Saeko geen gewone scholiere is. En al even snel wordt duidelijk dat dit geen gewone film is. Het lijkt de gewone wereld, maar toch weer niet. Saeko wil de schroevenfabriek van haar vader redden van de ondergang. Toch ook om te lachen.

Crossing borders (verzamelprogramma)

Drie films die eigenlijk zijn gemaakt voor installatie, maar daarbuiten heel goed blijken te werken. Een Chinese en een Taiwanese kunstenaar vinden elkaar in een ironische en contemplatieve benadering van politiek. Letterlijk en figuurlijk steken ze grenzen over.

The route
Chen Chie-jen, Taiwan 2006, 17 minuten
Een internationale havenstaking dwong een buiten de bonden om geladen schip twee jaar vergeefs van haven naar haven te varen. Tot het in Taiwan kwam. Daar wisten de bonden van niets.

Evenals de film On Going van Chen Chieh-jen is deze film gemaakt voor gebruik in een installatie. Hij is geïnspireerd door de staking van Liverpoolse dokwerkers in 1995. Het begon met een staking van twintig arbeiders, maar het waaierde uit over havens over de hele wereld. Een buiten de staking om geladen schip, de Neptune Jade, werd besmet verklaard en zwierf twee jaar over de wereld zonder dat het ergens z’n vracht kwijt kon. Tot het in de haven van Kaohsiung, Taiwan aankwam. Daar wisten de arbeiders van niets.

On going
Chen Chieh-jen, Taiwan 2006, 27 minuten
Het is een kunstwerk en geen politiek pamflet, maar in een nationalistisch land als Taiwan heeft ook een lege ruimte of een stapel oude kranten een politieke lading.

De films van Chen Chieh-jen worden over het algemeen voor installaties gemaakt. Toch zijn ze zeer filmisch. Hier is dat ook letterlijk het geval, de film is oorspronkelijk op 35mm-film gedraaid.
De thematiek van de film ontleende de maker aan het leven en werken van twee van zijn vrienden. Een van zijn vrienden werkte op de leegstaande verdieping van een bijna leeg kantoorgebouw. Een gebouw dat leegte gevangen hield. De andere vriend is een anti-globalistische activist die met de hand pamfletten drukt.

18 days
Xu Zhen, China 2006, 24 minuten
Een kwajongensstreek, maar tevens een duidelijk politiek gemotiveerde performance. Kunstenaar valt buurland aan.

Een echte kunstenaarsfilm, maar ook een zeer geestige realistische komedie. Samen met enkele vrienden onderneemt de kunstenaar een hilarische reis per auto die achttien dagen zou duren om met speelgoedwapens de buitengrenzen van China over te steken. Om een buurland aan te vallen met een op afstand bestuurbare miniatuurtank. Een kwajongensstreek, maar ook een duidelijk politiek gemotiveerde performance.

Persepolis
Marjane Satrapi en Vincent Paronnaud
Animatiefilm gebaseerd op de autobiografische stripboeken van de in Iran geboren Marjane Satrapi. Opgroeiend ten tijde van de revolutie in Iran en de oorlog met buurland Irak, wilde de kleine dromer eerst profeet en toen revolutionair worden, maar puberde noodgedwongen in een Weens internaat.

 

oorspronkelijk geplaatst op tantetil.vkblog.nl op 19 januari 2008

 

 

Vergelijkbare berichten